Søk

Meny

Du er her:

Nytt konsept

Nasjonale innovasjonsløft

Logobilde av nasjonale innovasjonsløft
«Nasjonale Innovasjonsløft». Møteplasser for smartere innkjøp. Nå er konseptet lansert.
10.03.2016

Mer konsentrerte møter skal gi mer innovasjon med mindre ressursbruk.

«Vi er lei av å løpe mellom bittesmå dialogaktiviteter», sier Flemming Hegerstrøm, administrerende direktør i Hospital IT. Han har fulgt leverandørutviklingsprogrammet nesten helt fra starten. «Konseptet er grunnleggende helt riktig, men ikke slit oss ut på mikroanskaffelser», er hans bønn.

Vinn-vinn

Han treffer planken. Hele poenget med de nasjonale innovasjonsløftene ligger i at flere med samme behov blir enige om å møte flere som kan levere. De selv, eller Leverandørutviklingsprogrammet, skaper disse møteplassene.

En vinn-vinn-situasjon. De mulige kontraktene blir større for leverandørene, som kan legge penger i innovasjon. Innkjøperne kan slå kreftene sine sammen på felles anskaffelser.

Flere kan følge med på prosessen for å lære, selv om de ikke står midt oppi en egen anskaffelse.

Samle – og spre

Jobben til de nasjonale innovasjonsløftene er derfor å samle initiativ – og deretter spre kunnskapen/initiativene til flere. Innenfor hvert innovasjonsløft kan det være flere team av kommuner og statlige virksomheter som skaper en møteplass for å jobbe med konkrete, felles anskaffelser. Målet er å få til innovasjonsløft av nasjonal betydning innenfor tre områder: IKT/digitalisering, klima/miljø og helse/omsorg.

På disse tre områdene har Norge som nasjon betydelige utfordringer – og muligheter. De er blitt forsterket av både fallet i oljeprisen, behovet for nye arbeidsplasser og få «mer for mindre» innen offentlig sektor.

I nasjonens interesse

Innen helse og omsorg har tre møteplasser sett dagens lys. Totalt 52 kommuner ble med.

Lindås fikk med seg 14 følgekommuner. Underveis gikk to av følgekommunene over i innkjøpsmodus slik at tre kommuner skal gjøre den innovative anskaffelsen av trygghetsskapende produkter for hjemmeboende eldre sammen. Trondheim fikk med seg 12 følgekommuner. De ble til slutt 8 som gjorde felles innkjøp. Asker og Bærum fikk 22 følgekommuner på sin innovative anskaffelse.

«Behovet for dialog mellom de som skal kjøpe og de som skal levere er umettelig. Nasjonale innovasjonsløft er konseptet hvor denne dialogen kan gå med minst mulig bruk av tid og krefter», sier Harbø.

POSTADRESSE
NHO
Postboks 5250 Majorstuen
0303 Oslo

BESØKSADRESSE
Essendrops gate 3
Majorstuen
Se kart